Pedagogiske prinsipper
Hver morgen fløy Odins to ravner ut i verden. Hver kveld kom de hjem og fortalte hva de hadde sett og hørt, slik at Odin fikk vite om alt som skjedde. Odin ble regnet som den klokeste av alle gudene.
Hugin og Munin betyr tanke og minne. Vi lærer både fra tidligere erfaringer og tanker om nye konsepter, og derfor synes vi Hugin og Munin er et godt navn på et digitalt læremiddel for minoritetsspråklige ungdommer som er nye i Norge.

Samarbeidslæring
I det flerspråklige klasserommet vil det være representert mange språk som læreren ikke mestrer. Elevene kan allikevel ha godt utbytte av å ta i bruk morsmålet sitt og andre språk de kan i læringsprosessen (Cummins 2017). Samarbeidslæring, der elevene støtter hverandre og tar i bruk flere språk for å nå målene, er en super løsning for å imøtekomme dette. Språk læres best i sosiale sammenhenger og derfor legger vi opp til oppgaver der elevene må samhandle, enten i par, grupper eller i full klasse.

Inspirert av sjangerpedagogikk
Sjangerpedagogikken ble utviklet blant annet av den australske forskeren Pauline Gibbons. Det handler om å tydeliggjøre tekststrukturer for at elevene lettere skal kunne lese og forstå, og gi elevene kunnskap om hvordan man skaper ulike teksttyper. Sjangerpedagogikk handler også om å gi elevene ord og begreper for å kunne snakke om språk, altså et metaspråk.
For å kunne mestre norskfaget er det sentralt at elevene blir kjent med ulike teksttyper, både muntlig og skriftlig. I skriveverkstedet får elevene tilgang til videoer som tydeliggjør hensikt, struktur og språklige trekk ved ulike teksttyper. Gjennom aktiv bruk av modelltekster og samtaler omkring tekst får elevene støtte til å produsere egne tekster.

Ordlæring
Ordforrådslæring bør skje både direkte og indirekte (dybde og bredde), av den grunn legger vi opp til varierte tilnærmingsmåter. Dette medvirker til at elevene får en bredere erfaring med ord og begreper de møter i tekstene. En stor del av ordlæringen skjer gjennom muntlig interaksjon i par, grupper og helklasse. Ordlister på flere språk, innebygd ordlistefunksjon og ulike aktiviteter bidrar til at elevene kan ta i bruk hele sin språkkompetanse.

Koble muntlige og skriftlige ferdigheter
Elever som skal lære å lese og skrive på et andrespråk, bør jobbe med å utvikle muntlige og skriftlige ferdigheter parallelt. Arbeidet må skje parallelt fordi elevene ikke har det samme grunnlaget i muntlig språk som når de lærer å lese og skrive på morsmålet sitt. Man bør kombinere for eksempel ord og begrepslære med mye muntlig trening.
Varierte muntlige og skriftlige aktiviteter knyttet til et tema gir elevene flere muligheter til å delta aktivt i undervisningen, som kan bidra til en dypere forståelse.

Støtte framfor forenklinger
Hugin og Munin er et læremiddel som tar elevene på alvor. Læremiddelet stiller krav til elevene ved at innholdet ikke blir veldig forenklet, men at de heller får mye støtte i læringsprosessen.
Elevene skal ofte klare seg i ordinære klasser på et tidspunkt. De trenger derfor tidlig å øve opp gode læringsstrategier og bli kjent med samme oppgavetyper som de øvrige elevene møter i skolen.

Ressursperspektiv
Språk er det viktigste redskapet vi har for å formidle og motta kunnskap om verden. Vi lærer best på et språk vi forstår og derfor er det viktig å ta vare på og videreutvikle elevenes språkrepertoar og ressurser. Morsmålet er dessuten viktig for elevenes identitet. Å anerkjenne og støtte opp om flerspråkligheten til elevene vil gi de en opplevelse av at erfaringene deres er verdifulle. Det vil ha en positiv effekt på elevenes motivasjon for læring.
Det er viktig å anerkjenne de erfaringene og ressursene elevene har, og ta utgangspunkt i dem i undervisningen. I Hugin og Munin finnes det en rekke aktiviteter der elevenes fulle språkrepertoar anerkjennes. Vi oppfordrer elevene til å ta i bruk de flerspråklige ressursene deres slik at de blir en naturlig del av undervisningen.
Mine beste tips for en språkutviklende opplæring
av Tone | 08/12/2023 | Flerspråklig opplæring, Magisk Kunnskap, mangfold som ressurs, muntlige ferdigheter, samarbeidslæring, Språkutviklende arbeidsmåter | 0 kommentarer
En god start på det nye skoleåret
av Tone | 08/09/2023 | anerkjennelse, Flerspråklig opplæring, Hugin og Munin, I klasserommet, Magisk Kunnskap, mangfold som ressurs, muntlige ferdigheter, norsk som andrespråk, samarbeidslæring | 5 kommentarer
En god start på det nye skoleåret
av Tone | 07/09/2021 | mangfold som ressurs, norsk som andrespråk, samarbeidslæring, Språkutviklende arbeidsmåter | 0 kommentarer
Læring med mening!
av Tone | 05/29/2018 | å skrive, anerkjennelse, digitale ferdigheter, digitale verktøy, lytteforståelse, muntlige ferdigheter, samarbeidslæring, Språkutviklende arbeidsmåter, språkutviklende opplæring | 0 kommentarer
Samarbeidslæring og translanguaging
av Tone | 11/18/2017 | anerkjennelse, Flerspråklig opplæring, Hugin og Munin, mangfold som ressurs, muntlige ferdigheter, ordforråd, samarbeidslæring, Språkutviklende arbeidsmåter, språkutviklende opplæring | 0 kommentarer
Samarbeidslæring
av Tone | 11/05/2017 | samarbeidslæring, Språkutviklende arbeidsmåter | 2 kommentarer
Samarbeidslæring
“Seksfelter” – støtte for å strukturere teksten
av Tone | 01/22/2017 | å skrive, norsk som andrespråk, sjangerpedagogikk, Språkutviklende arbeidsmåter, språkutviklende opplæring | 0 kommentarer
#talesomTed
av Tone | 08/06/2017 | #TalesomTed, å skrive, anerkjennelse, muntlige ferdigheter, Språkutviklende arbeidsmåter, språkutviklende opplæring | 0 kommentarer
#talesomTed – De 4 delene
av Tone | 08/06/2017 | #TalesomTed, å skrive, anerkjennelse, muntlige ferdigheter, norsk som andrespråk, Språkutviklende arbeidsmåter | 0 kommentarer
Å bygge broer fra hverdagsspråk til skolespråk
av Tone | 10/01/2017 | å skrive, Flerspråklig opplæring, lesestrategier, muntlige ferdigheter, norsk som andrespråk, ordforråd, sjangerpedagogikk, Språkutviklende arbeidsmåter, språkutviklende opplæring | 0 kommentarer
Å lese faktatekster på et andrespråk
av Tone | 09/17/2017 | Flerspråklig opplæring, Lese på flere språk, lesestrategier, muntlige ferdigheter, norsk som andrespråk, ordforråd, Språkutviklende arbeidsmåter, språkutviklende opplæring | 0 kommentarer
Advent – tid for ettertanke
av Tone | 12/05/2021 | å skrive, Advent, Flerspråklig opplæring, skrive for livet | 0 kommentarer
Alle har en historie å fortelle
av Tone | 06/04/2023 | Flerspråklig opplæring, Magisk Kunnskap, mangfold som ressurs | 0 kommentarer
Arbeid med eksempeltekst
av Tone | 01/08/2017 | å skrive, aktivitetsbank, Flerspråklig opplæring, sjangerpedagogikk, språkutviklende opplæring | 0 kommentarer
Det virker… Kanskje det er magi?
av Tone | 01/25/2017 | å skrive, aktivitetsbank, sjangerpedagogikk, språkutviklende opplæring | 0 kommentarer
Dette er meg -flerspråklige ungdommer skriver rap
av Tone | 02/21/2017 | skrive for livet, Språkutviklende arbeidsmåter | 0 kommentarer
Språkutviklende arbeidsmåter
Mine beste tips for en språkutviklende opplæring
av Tone | 08/12/2023 | Flerspråklig opplæring, Magisk Kunnskap, mangfold som ressurs, muntlige ferdigheter, samarbeidslæring, Språkutviklende arbeidsmåter | 0 kommentarer
En god start på det nye skoleåret
av Tone | 08/09/2023 | anerkjennelse, Flerspråklig opplæring, Hugin og Munin, I klasserommet, Magisk Kunnskap, mangfold som ressurs, muntlige ferdigheter, norsk som andrespråk, samarbeidslæring | 5 kommentarer
Alle har en historie å fortelle
av Tone | 06/04/2023 | Flerspråklig opplæring, Magisk Kunnskap, mangfold som ressurs | 0 kommentarer
Oversatte tekster i samfunnsfagundervisning for ungdommer med kort botid
av Tone | 03/25/2023 | Flerspråklig opplæring, Forskning, Magisk Kunnskap | 0 kommentarer
Bli med å markere den internasjonale morsmålsdagen.
av Tone | 02/16/2023 | aktivitetsbank, Flerspråklig eventyr og andre fortellinger, Lese på flere språk, Magisk Kunnskap | 5 kommentarer
Ressurser på ukrainsk og russisk
av Tone | 11/18/2022 | Flerspråklig opplæring, Hugin og Munin | 0 kommentarer
Påskekrim på flere språk
av Tone | 03/22/2022 | Flerspråklig eventyr og andre fortellinger, Lese på flere språk, Språkutviklende arbeidsmåter | 0 kommentarer
Üzüm, angûr eller druer?
av Tone | 12/13/2021 | Advent, Flerspråklig opplæring, I klasserommet | 0 kommentarer
Tegnekonkurranse
av Tone | 12/05/2021 | Advent, aktivitetsbank, Flerspråklig eventyr og andre fortellinger | 0 kommentarer
Advent – tid for ettertanke
av Tone | 12/05/2021 | å skrive, Advent, Flerspråklig opplæring, skrive for livet | 0 kommentarer
Flerspråklig opplæring
Meld deg på nyhetsbrevet vårt
Meld deg på nyhetsbrevet vårt og få nyttige tips til undervisningen og nyheter i Hugin og Munin rett i innboksen din.