Bruk stemmen! En appellkonkurranse for 10 trinn ved Bardu ungdomsskole.

Bruk stemmen! er en appellkonkuranse for 10. trinn ved Bardu ungdomsskole. Både elever og lærere har den siste tida vært opptatt med å forberede seg til appellkonkuransen og forrige uke, var det duket for finale. Av totalt 53 elever stod det igjen 2 finalister fra hver klasse.

Elevene hadde stor makt ved å avgi sin stemme ut fra gitte kriterier, men selv om lærerne hadde det avgjørende ordet var elevstemmene sterkt vektlagt da finalistene ble valgt ut. Med mange gode appeller i hver klasse var ikke valget ikke bare enkelt. 

 

Inspirert av #Talesomted

Marianne Bjørnsen, undervisningsinspektør ved Bardu ungdomsskole har tidligere jobbet med #talesomted-prosjektet med flerspråklige elever og hun sier selv at dette var et prosjekt som hun aldri glemte og som rørte henne dypt. 

Jeg gjennomførte tale i klassen min ut fra ditt prosjekt. Vi lyttet til de talene du publiserte og elevene mine ble så utrolig engasjerte. De skrev sine egne talerør presenterte disse for en klasse med norske ungdom. Jeg var rørt til tårer! Det er 2 år siden nå, men husker det som det var i går ❤️Fantastisk!

 

Marianne Bjørnsen

Undervisningsinspektør, Bardu ungdomsskole

Finalistene med viktige saker på agendaen

Finalistene var Vilde Hertwig, som hadde menneskerettigheter som tema og Frida Kårsten med appellen om at elevene må få lære mer om det som skjedde 22. juli. begge fra 10A. Fra 10B gikk Eline J.Ø.Einarsson til finalen med appellen om at tegnspråk er vel så viktig som nynorsk i skolen.  Dorthea Brandvoll Sørensen, også fra 10B, gikk videre med appellen om stort press og høye krav til ungdommen. Fra 10C bidro Ella Prince som hadde valgt å snakke om viktigheten med vaksine og Nicolai C.R. Kroken med appellen om leksefri skole.  

Finalistene var naturligvis nervøse, men under sine appeller syntes det ikke i det hele tatt. De framførte med engasjement og ro. Dette er tema som de brenner for og har satt seg godt inn i, noe de klarte å formidle til tilhørerne på en svært troverdig måte. Publikum var storveis og ungdommene heiet frem og støttet sine klassekamerater på en svært god måte.  I juryen satt både elever, lærere og selveste ordføreren, sammen med en tidligere deltager i retorikkonkurransen, Ta ordet!, som arrangeres for videregående skoler i hele landet, hver år. 

Lærerikt på mange plan

Finalistene var enstemmig enig i at dette hadde ført til stor læring, og at det å stå foran klassen i presentasjoner ikke lengre ville være så skummelt. Nå hadde de tross alt presentert sin appell foran hele tiende trinn, en jury, skoleledelsen og flere lærere.  

“Vi er både rørte og stolte over alle de seks finalistene og er skjønt enige om at dette skal vi gjøre igjen til neste år.”  

Lærerne i prosjektet

Rigmor Holmebukt, Ann-Elin Erikesen, Merete Opsanger, Marianne Bjørnsen og Wenche Samuelsen

Vi i Magisk Kunnskap håper at flere lar seg inspirere av Bardu ungdomsskole og tar dette inn isin skole også. Her i Ringsaker har elevene jobbet med sine nyttårstaler den siste tiden, og nå er vi inne i en siste øveperiode før talene skal framføres. Det gleder vi oss stort til. #Talesomted og lignende prosjekter gir mye læring til elevene, det kan også bidra til større forståelse i samfunnet gjennom at både andre ungdommer og voksne som lytter til talene, lærer av ungdommenes erfaringer, refleksjoner og synspunkter.