TV debatt er en øvelse som kan brukes i mange fag og knyttes til ulike tema. Vi har den siste tiden jobbet med å argumentere og da egner debatt seg veldig godt.

Med utgangspunkt i f.eks denne nyhetssendingen fra TV2 skole om frisøren som ble dømt for å nekte en kvinne med hijab i salongen har vi laget debatt i klasserommet. Nyhetssendingen finnes på flere språk, bl.a pashto, dari og arabisk.
På mandag var vi på SETT konferansen i Lillestrøm og tilhørerne fikk en liten smakebit på debatten.
https://youtu.be/FnvNUkNb-A0

Gjennomføring

hijab
Før debatten fikk elevene se sendingen på morsmålet sitt og på norsk. TV2 skole har laget oppgaver til innslaget som vi gjorde i fellesskap i klassen. Vi jobbet mye med begrepene fordommer, diskriminering, menneskerettigheter, ytringsfrihet og fakta. Videre hadde vi samtaler om hva som er “typisk norsk” og “typisk afghansk”

Videre var det nødvendig å øve på hvordan man kan uttrykke egne meninger og overbevise andre om sin mening. Vi gjorde mange ulike øvelser for å øve på å argumentere for eget synspunkt.
20161115_112004511_ios

20161115_112055072_iosPost it lapper er en nyttig verktøy. Her jobber elevene med å skrive ned sine argumenter knyttet til en avstemming i klassen. Det kan være f.eks iPhone eller Samsung?, Barcelona eller Real Madrid? Penger eller trygghet?

Selve debatten organiserte vi slik: 4 elever var panel som diskuterte saken. De hadde på forhånd fått beskjed om hva de skulle mene, to elever var enig i at frisøren burde bøtelegges og at dette var diskriminering, mens de andre to måtte argumentere for at frisøren gjorde rett.
Læreren ledet debatten.

Læreren henvender seg først til en av elevene og sier for eksempel Du var tilstede i frisørsalongen den dagen. Hva var det egentlig som skjedde? Her blir vi altså først introdusert for “fakta” i saken. deretter legger læreren opp til at elevene skal få komme med sine argumenter. Argumentene mot, var f.eks at kvinnen med hijab nå var i Norge og burde forholde seg til de lover og regler som finnes her og følge “den norske kulturen”, eller at frisøren selv måtte få bestemme i sin frisørsalong. Argumentene fra den andre siden gikk på at frisøren brøt menneskerettighetene gjennom at hun diskriminerte kvinnen på bakgrunn av hennes religion og at dette ikke er greit i dagens samfunn.

Debatt for å fremme leseforståelse

Denne øvelsen kan som nevnt brukes til mange fag og tema. Øvelsen kan selvsagt knyttes til mange ulike nyhetsinnslag, men den kan også benyttes for å få jobbe med leseforståelse.

Vi leser Brødrene Løvehjerte og gjennom denne øvelsen kan vi få tak i innholdet i teksten på en annen måte.
f.eks:
– Hva var det egentlig som skjedde?
– Du mener det var Hubert som kom inn på kjøkkenet den natten, men kan vi egentlig være helt sikre på det?
– Jonatan har nå lagt ut på en lengre reise, men hva er det egentlig han skal?
Hvis elevene ikke har oppfattet alt innholdet riktig, kan læreren henvende seg til noen av de andre for at de kan fortelle hvordan de har oppfattet teksten. Læreren styrer og kan når som helst åpne opp for innspill fra salen.

Utvikle egne historier gjennom sladder eller TV debatt

For å utvikle forløpet i en egen historie, kan man la elevene spinne videre på en kort innledning, eller et skjelett til en historie. Dette kan organiseres som en debatt, eller som en gjeng som sladrer om noe de har hørt. Hva skjedde egentlig?

Eksempel på et skjelett
to personer – hvem er de?
de er på en reise- hvor skal de? hvordan reiser de?
de har noe til felles? – Hva har de til felles? Hvordan vet vi det?
Det skjer noe som forandrer situasjonen? – Hva skjer? Hvordan takler personene dette? Hva tenker de?
Det ender godt – hvordan ender det? Hvor går reisen videre? hva skjer med personene?

20161018_105356359_ios
15225326_10154722990457387_966918624_o

%d bloggere liker dette: