Jeg er veldig glad i konkrete hjelpemidler som vi kan bruke i undervisningen. Her har jeg laget en side med egenprodusert materiale. Materialet kan brukes til ordinnlæring, som utgansgspunkt for samtaler eller i skriveaktiviteter. I neste uke skal vi jobbe med adjektiver og til de aktivitetene har jeg laget kort med ord og bilde (adjektiver) og finn den skyldige. Finn den skyldige er en variant av spillet kortskalle. Elevene må stille spørsmål om navn, yrke, alder, utseende for å finne den skyldige. Gjennom en slik aktivitet får alle elevene være muntlige aktive.
Gå til
Siste innlegg
Siste kommentarer
- Å undervise med hjertet - Magisk kunnskap til Musikk i språkopplæringen
- Å undervise med hjertet - Magisk kunnskap til Mine beste tips for en språkutviklende opplæring
- Bli med å markere den internasjonale morsmålsdagen. - Magisk kunnskap til Vi forsker på språk
- Bli med å markere den internasjonale morsmålsdagen. - Magisk kunnskap til Inkluderende forteller-verksted
- Bli med å markere den internasjonale morsmålsdagen. - Magisk kunnskap til Flerspråklig animasjonsfilm –
Arkiv
- april 2022
- mars 2022
- februar 2022
- januar 2022
- desember 2021
- november 2021
- oktober 2021
- juli 2021
- april 2021
- februar 2021
- januar 2021
- desember 2020
- november 2020
- september 2020
- april 2020
- mars 2020
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- mai 2019
- april 2019
- mars 2019
- februar 2019
- januar 2019
- desember 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juni 2018
- mai 2018
- april 2018
- mars 2018
- januar 2018
- desember 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juni 2017
- mai 2017
- april 2017
- mars 2017
- februar 2017
- januar 2017
- desember 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juni 2016
- mai 2016
- april 2016
- mars 2016
Kategorier
- #TalesomTed
- å skrive
- Advent
- aktivitetsbank
- anerkjennelse
- digitale ferdigheter
- digitale verktøy
- Drageverksted
- egenprodusert materiale
- filmprat
- Flerspråklig eventyr og andre fortellinger
- Flerspråklig opplæring
- Hugin og Munin
- I klasserommet
- kurs
- Lese på flere språk
- lesestrategier
- lytteforståelse
- mangfold som ressurs
- Matematikk
- muntlige ferdigheter
- norsk som andrespråk
- ordforråd
- Personlige fortellinger
- podcast
- Quizlet
- samarbeidslæring
- Sammen i skolen
- sang og musikk
- sanger i undervisningen
- sjangerpedagogikk
- Skjønnlitteratur
- skrive for livet
- Språkutviklende arbeidsmåter
- språkutviklende opplæring
- Startups
- Sway
- Til ettertanke
- Uncategorized
- Våre prosjekter
- vennskap
- VFL
Siste innlegg
Siste kommentarer
- Å undervise med hjertet - Magisk kunnskap til Musikk i språkopplæringen
- Å undervise med hjertet - Magisk kunnskap til Mine beste tips for en språkutviklende opplæring
- Bli med å markere den internasjonale morsmålsdagen. - Magisk kunnskap til Vi forsker på språk
- Bli med å markere den internasjonale morsmålsdagen. - Magisk kunnskap til Inkluderende forteller-verksted
- Bli med å markere den internasjonale morsmålsdagen. - Magisk kunnskap til Flerspråklig animasjonsfilm –
Arkiv
- april 2022
- mars 2022
- februar 2022
- januar 2022
- desember 2021
- november 2021
- oktober 2021
- juli 2021
- april 2021
- februar 2021
- januar 2021
- desember 2020
- november 2020
- september 2020
- april 2020
- mars 2020
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- mai 2019
- april 2019
- mars 2019
- februar 2019
- januar 2019
- desember 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juni 2018
- mai 2018
- april 2018
- mars 2018
- januar 2018
- desember 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juni 2017
- mai 2017
- april 2017
- mars 2017
- februar 2017
- januar 2017
- desember 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juni 2016
- mai 2016
- april 2016
- mars 2016
Kategorier
- #TalesomTed
- å skrive
- Advent
- aktivitetsbank
- anerkjennelse
- digitale ferdigheter
- digitale verktøy
- Drageverksted
- egenprodusert materiale
- filmprat
- Flerspråklig eventyr og andre fortellinger
- Flerspråklig opplæring
- Hugin og Munin
- I klasserommet
- kurs
- Lese på flere språk
- lesestrategier
- lytteforståelse
- mangfold som ressurs
- Matematikk
- muntlige ferdigheter
- norsk som andrespråk
- ordforråd
- Personlige fortellinger
- podcast
- Quizlet
- samarbeidslæring
- Sammen i skolen
- sang og musikk
- sanger i undervisningen
- sjangerpedagogikk
- Skjønnlitteratur
- skrive for livet
- Språkutviklende arbeidsmåter
- språkutviklende opplæring
- Startups
- Sway
- Til ettertanke
- Uncategorized
- Våre prosjekter
- vennskap
- VFL
Så vakkert materiale. 🙂 Tusen takk for at du deler!
Takk. 🙂
Så mye gode opplegg du lager! Jeg blir inspirert! Jeg er nysgjerrig på “finn den skyldige”. Kan du forklare litt mer om dette spillet. Kan ikke kortskalle…
Hei Tonje! Takk for hyggelig tilbakemelding. Det går i hovedsak ut på at elevene får utdelt et kort med informasjon om en person. På kortene står det personalia og hvor personen befant seg da “ugjerningen” ble begått. En elev er “detektiv” og må stille spørsmål til de andre for å finne “den skyldige”. Detektiven har fått noen spor å gå etter. Jeg delte elevene i grupper sånn at alle fikk trene på å snakke og stille spørsmål. Detektiven får mange opplysninger, men selvsagt ikke navnet. De kan spørre om utseende, alder, yrke osv. Det er gode muligheter for tilpasning. Håper dette hjalp litt. 🙂