Åååå…. Nå er jeg skikkelig spent. I dag skal vi til Høyskolen i Innlandet der vi skal samarbeide med andreårsstudenter på barnehagelærerutdanninga. Planen er å lage tospråklige eventyrfilmer.

Vi har prøvd å forberede oss godt og jeg tenkte jeg skulle dele noen praktiske øvelser som flere kan ha nytte av når de jobber med muntlige ferdigheter i klasserommet.

Heldigvis, uheldigvis

Dette er en øvelse som har til hensikt å hjelpe oss å finne dynamikken i en historie. Elevene lager en graf over oppturene og nedturene i historien.  
Start med en rett horisontal linje midt på arket, start i venstre ende og tegn en graf som viser opp- og nedturene fra hovedpersonens synsvinkel. Øvelsen kan også gjøres fra de andre karakterenes synsvinkel. Sett stikkord på hvert høydepunkt og hver nedtur, og se hvilke som peker seg ut. Start setningene med «heldigvis» og «uheldigvis» etter innledningen.
Et eksempel kan være et Askeladden-eventyr: Disse starter gjerne under streken, med en mangel. Han vil ut å søke lykken, og hører heldigvis om en prinsesse (opptur), men uheldigvis dukker det opp en hindring (nedtur), men heldigvis så overkommer Askeladden hindringen (opptur), uheldigvis kommer det en hindring til (nedtur), og så videre. Vær oppmerksom på at det kan komme flere oppturer eller nedturer etter hverandre. Vi jobbet med oppgaven i lærerpar, deretter gjenfortalte elevene fortellingen ved hjelp av grafen. I denne øvelsen gjenfortalte de til et annet par. De som ville fikk deretter dele sin fortelling med hele klassen.

Se resultatene her

Fortelle på tid

Utstyr: Stoppeklokke 
Hver gruppe/par har lest et eventyr eller en fortelling hver for seg. Elevene som har kommet kort i sin norskinnlæring leste eventyret på to språk. Deretter settes elevene sammen i par og gjenforteller
hele historien innenfor en gitt tidsramme. Vi startet med 5 minutter, deretter 3, 1 minutt og til slutt 30 sekunder. Bruk kortere tidsintervaller dersom det er en kort historie.
Hensikt med denne øvelsen er å få fram handlingen, det som driver historien fremover, og utelate detaljer.
 

Fortellersirkel

I denne øvelsen skaper elevene en fortelling sammen. Alle elevene sitter i en sirkel. Læreren starter med å gi noen retninger på fortellingen. F. eks. Det var en gang en liten gutt, som…. Deretter fortsetter en av elevene å fortelle et nytt moment i fortellingen og sender ordet videre til nestemann. Læreren kan gjerne oppsummere momentene i løpet av prosessen eller man kan be en av elevene gjøre dette. Denne øvelsen krever at alle elevene lytter til hverandre og konsentrerer seg om hvordan fortellingen utvikler seg. Det kan være lurt å øve noen ganger, men etterhvert blir dette en morsom øvelse som gir elevene mye muntlig trening og trening i å bruke kreativitet og strekke språket.

%d bloggere liker dette: