Denne uka har 3 fortellerpar vært så heldig å få være med i lydstudio. Alle sammen har jobbet hardt, vært kreative og virkelig utfoldet seg.
Resultatet skal altså bli flerspråklige animasjonsfilmer. Hvert fortellerpar har bestått av en elev fra 10. klasse på ungdomsskolen og en enslig mindreårig fra voksenopplæringa. Språkene vi har spilt inn er norsk, dari, pashto og usbeki. Filmene vil være ressurser som kan tas i bruk av barnehager og skoler rundt omkring i Norge.

Vi har tatt utgangspunkt i eventyr fra Afghanistan og Norge. Elevene har selv bearbeidet fortellingene under veiledning fra Mehda Zolfaqari og vi har fått tre morsomme varianter. De ferdige fortellingene har blitt både morsomme, kreative og de blir lest med ekte innlevelse. Å lese en fortelling tospråklig på denne måten, krever mye av elevene, her trenger man både å lytte og tale. Man må samarbeide og bruke hensiktsmessige kommunikasjonsstrategier. Det har vært en lærerik prosess for alle sammen. Også læreren 😉

Uka ble avsluttet med tegning. Skal man lage animasjonsfilm, så er det ikke nok med bare lyd, da må vi ha bilder også.
Det er virkelig morsomt å være lærer for denne fantastiske gjengen.


Her kan du lese mer om prosjektet
her er det tips til øvelser om dere har lyst til å et eget fortellerverksted.

%d bloggere liker dette: